Vezérlés az autóban: mire való?

Vezérlés az autóban: mire való?

A vezérlést leginkább akkor emlegetjük, amikor cseréről van szó, hiszen gyakrabban nem piszkáljuk, nem ellenőrizgetjük, sőt, néha talán meg is feledkezünk róla.

Mi a feladata a vezérlésnek, létezik-e belőle több típus?

Ha igen, van-e köztük különbség, és mi velük a teendő?

A vezérlésről röviden

A vezérlés nem egy konkrét alkatrész, hanem egy néhány elemből álló alkatrészegyüttest illetünk ezzel a névvel.

Röviden szólva a vezérlés feladata, hogy összehangolja a dugattyúk mozgását a szelepekkel.

Összetett folyamatról beszélünk: a motor dugattyúi mozgásba hozzák a főtengelyt, amely a vezérműtengelyt fogja meghajtani, végül pedig a vezérműtengely lesz az az alkatrész, amely a szelepek működését képes befolyásolni.

A vezérműszíj és a szükséges egyéb alkatrészek, fogaskerekek nélkül a motor munkáját nem tudnánk nekünk szükséges, hasznos erővé alakítani.

Vezérlés és típusai: nem csak egyféle létezik

Vezérlés és típusai: nem csak egyféle létezik

A vezérlésnek, vagyis a dugattyúk és a szelepek összehangolásának feladatát többféle technikával is meg lehet oldani, ennek megfelelően többféle változatot is találhatunk, ha eltérő kategóriájú, típusú autókat vizsgálunk.

  • Vezérműszíj: A vezérműszíjas megoldás rendkívül elterjedt. Előnye, hogy működése meglehetősen halk, nem is túl drága, hátránya viszont, hogy meghatározott időközönként cserére szorul a biztonságos működés érdekében.
  • Vezérműlánc: A vezérműlánccal történő meghajtás egy tartós, strapabíró ötlet, melyet általában nagyobb teljesítményű motorok esetén alkalmaznak. Hátránya, hogy a vezérműszíjtól jóval drágább megoldás.
  • Fogaskerék: Nagyon ellenálló megoldás, melyet nagy hengerűrtartalmú motoroknál használnak. Hátránya, hogy rendkívül zajos.

Azt, hogy a Te autódban milyen módszerrel oldották meg a vezérlést, nem kell tudnod.

Egy tapasztalt, szakképzett autószerelő pontosan fogja tudni az autód típusa alapján, hogy mivel van dolga és milyen előírások vonatkoznak rá.

Vezérlés cseréje is alapteendő egy autó esetében

Ahogyan azt már említettük, a vezérlést a gyártó által meghatározott időközönként cserélni kell.

A csere általában 3-5 évente történik, a futott kilométerek száma pedig 60.000 és 120.000 km között maximalizálódik.

Azt, hogy a Te autódra pontosan milyen csereintervallum vonatkozik, a szerelőd fogja megmondani.

Amikor sor kerül a cserére, akkor nem csak a vezérműszíjból kerül új az autódba, hanem feszítő és vezető görgőket, vízpumpát, hűtőfolyadékot, vezérműtengely és főtengely szimeringet, továbbá olajpumpát és olajszűrőt is cserélnek ilyenkor általában.

A vezérlést csak profikra bízd

A vezérlés nagyon összetett, és létfontosságú szerepet tölt be az autóban.

Mivel a valóságban a fentebb leírtaknál is bonyolultabb, összetettebb és variábilisabb, nem való olyan szerelőnek, aki kicsit is bizonytalan a dolgában.

Autószervizünk szakemberei már több évnyi tapasztalattal rendelkeznek vezérlés cseréje terén is.

A jármű márkájától, típusától és életkorától függetlenül várunk Téged is, ha megbízható szervizben szeretnéd az autód karbantartását végezni.

Ne aggódj akkor sem, ha nem vagy benne biztos, mikor lenne esedékes a vezérlés csere: kérj egy időpontot, és minden részletet megbeszélhetsz szakembereinkkel!