Vezérműszíj vagy vezérműlánc? Melyik a jobb?

Vezérműszíj vagy vezérműlánc? Melyik a jobb?

A vezérműszíj és -lánc fogalma még mindig gyakran szinonimaként van jelen a hétköznapi beszédben, pedig két külön dologról van szó.

Bár kétségtelen, hogy funkciójukat tekintve meglehetősen közeli a rokonság, azonban érdemes tisztában lenni vele, hogy szíj vagy lánc található az autónkban, ugyanis szervizelésüket tekintve vannak eltérések.

De vajon melyik a jobb a kettő közül?

Egyáltalán érdemes azzal foglalkozni, hogy melyik van az autónkban?

Cikkünkből kiderül!

Kezdjük az alapokkal: miért fontos a vezérlés?

Legyen szó akár láncos vagy szíjas megoldásról, mindkét esetben az a feladatuk, hogy a vezérműtengellyel és a főtengellyel együttműködve megfelelő szinkronitással mozgassák a szelepeket.

A vezérműszíj (vagy -lánc) nélkül nem jöhetne létre az összehangolt mozgás, mely a motor működéséhez elengedhetetlen.

Ebből már világosan látszik, hogy vezérlés nélkül egy métert sem tudunk megtenni az autóval, tehát rendkívül fontos alkatrészről van szó.

Szíj vs. lánc: melyik a jobb?

Azt már rögtön az elején fontos leszögezni, hogy nem lehet olyat kijelenteni, hogy az egyik egyértelműen jobb vagy rosszabb lenne a másiknál, ám kétségtelenül vannak eltérések a szervizelés és élettartam terén.

A vezérműszíj gyakrabban cserélendő (60-120 ezer kilométerenként, de legkésőbb 3-5 évente), de cserében olcsóbb a szervizművelet, mint láncos társa esetén.

A vezérműlánc ritkábban cserélendő, ennek élettartama a 200.000 kilométert is elérheti, ám maga az új alkatrész ára és a csere munkadíja általában nagyobb tétel.

Minőségükben nem lehet megállapítani különbséget köztük, ám tény, hogy más típusú autókban használják a kétféle megoldást.

A vezérlés fajtája autótípusonként eltérő

A vezérlés fajtája autótípusonként eltérő

Ahogy azt fentebb is említettük, a szíjas és láncos vezérlés között nem lehet rangsort felállítani, sokkal inkább az alkalmazásuk helyében van különbség.

A vezérműláncot általában nagyobb teljesítményű (sport)autókban alkalmazzák, ugyanis strapabíróbb, mint a szíjas megoldás.

A vezérműszíj kevésbé kikezdhetetlen, ezért a legtöbb hétköznapi használatú személyautóban ez a gyakori.

Mint látható, mindkét típusnak megvan a megfelelő alkalmazási helye és szerepe, és mindkettő egyformán fontos és jó megoldás.

Az egyetlen kérdés az, hogy a Te autódban melyik van, hiszen ez dönti majd el, hogy hogyan kell karbantartanod!

Vezérléscsere a Méta Autószervizben

A vezérlés cseréje előbb-utóbb minden autóban szükségessé válik, csupán azt kell eldöntened, kire bízod a feladatot.

A Méta Autószerviz munkatársai megszámlálhatatlan alkalommal cseréltek már vezérlést különféle autókban, így, ha szakembert keresel a feladatra, a lehető legjobb helyen jársz!

Ha minket választasz, nem kell majd aggódnod az alkatrészek beszerzése miatt, továbbá biztos lehetsz benne, hogy tudni fogod előre a szerelés várható időtartamát és költségét.

Műhelyünkben minden autót vállalunk kortól, márkától és típustól függetlenül.

Kérj időpontot telefonon, vagy térj be hozzánk személyesen!