Vezérlés csere márkafüggetlen autószervizünkben

Vezérlés csere márkafüggetlen autószervizünkben

Sajnos sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mi is pontosan az a vezérlés, így az sincs igazán a köztudatban, hogy bizonyos időközönként ezt bizony cserélni kell.

Pedig ez egy nagyon fontos része az autónak, hiszen ez kapcsolja össze egymással a vezérmű- és főtengelyt.

Működésben ez a következőképpen néz ki:

  • a vezérműtengely a szelepek működését befolyásolja,
  • a főtengelyt a dugattyúk hajtják,
  • a vezérműtengelyt pedig a főtengely hajtja.

Ebből is látszik, hogy rendkívül komplex a működése.

A vezérlések fajtái

Szervizelés során fontos, hogy nem lehet általánosságban beszélni a vezérlés cseréről, hiszen 3 fajtát különböztetünk meg:

  • láncos meghajtás;
  • szíjas meghajtás;
  • fogaskerék áttételes.

Utóbbi ugyan ritkaságszámba megy, néhány kisteherautó rendelkezik fogaskerék áttételes vezérléssel, de szervizünkben ezeknek a cseréjét is el tudjuk végezni.

Ha alkatrész cseréről van szó, sem ebben, sem más esetben nem bízzuk a dolgot a véletlenre.

Egy adott típusú autóhoz több gyári ajánlás is lehet, azonban ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy mindegyik passzol is.

Ilyen esetben mi minden szóba jövő alkatrészt berendelünk, hogy még véletlenül se legyen fennakadás, és ami passzol, azt fogjuk beszerelni az autóba.

Hogyan zajlik a vezérlés csere?

Ami nagyon fontos, hogy amikor vezérlés cseréről beszélünk, akkor az nem csak a vezérlőszíj, illetve vezérlőlánc cseréjét jelenti, hanem más alkatrészekét is.

Ilyenkor általában cserélni kell a hozzá tartozó:

  • vezérmű szíjat, vagy láncot,
  • vízpumpát, hűtőfolyadékot,
  • feszítő és vezető görgőket,
  • vezérműtengely és főtengely szimeringet,
  • olajpumpát,
  • és az olajszűrőt is.

Viszont abban az esetben, ha nem időben érkezel, és a szíj elszakadt, a lánc pedig már elkopott, esetleg megnyúlt, úgy könnyen meglehet, hogy bizonyos károk keletkeztek a motorban és egyéb alkatrészekben, amiket ilyen esetben szintén cserélni szükséges.

Alapvetően a vezérlés cseréje a legtöbb autóban viszonylag minimális bontással elvégezhető, tehát nem kell hozzá szétszedni teljesen a motort.

Ugyanakkor a felső, prémium kategóriás autók esetében ez már nem feltétlenül igaz: ezeknél már előfordul, hogy ki kell szedni a motort, illetve a váltót is, hogy a vezérlés cseréjét el lehessen végezni.

Sok más szerviznek ez általában problémát jelent, nekünk viszont nem: ha ilyen autód van, és vezérlés cserére van szükség, hozzánk bátran fordulhatsz.

A vezérlés csere munkafolyamata nálunk

Rendkívül fontosnak tartjuk a precíz és szakszerű munkavégzést, így ennek megfelelően működik szervizünk is: a munkákat gyári célszerszámokkal végezzük, továbbá digitális munkalapot is vezetünk minden javításról.

Nincs ez másképp a vezérlés cserénél sem; a munkalapon látható az aktuális kilométer állás, – amikor ki lett cserélve az alkatrész – így ebből Te már tudni is fogod, hogy körülbelül mikor szükséges az újbóli csere.

Ennek több előnye is van:

  • fényképekkel tudunk dokumentálni mindent,
  • rajta van, hogy ki végezte el a javítást,
  • mennyi idő alatt készült el a munka, és
  • a beszerelt alkatrész cikkszámát is rögzítjük.

Továbbá, a digitális szervizkönyv is bármikor visszakereshető, ami eladásnál előny lehet, hiszen ezzel igazolni tudod, hogy milyen szervizelési munkálatok lettek elvégezve az autón.

De mikor kell elvinni az autót szervizbe?

Vezérlés cserénél fontos, hogy a vezérlőszíjas autóknál nem csak a megtett kilométereket, hanem az időt is figyelembe kell venni.

Ez tehát azt jelenti, hogy például hiába mentél csak 8-9 ezer kilométert, ha a vezérlés 10 évvel ezelőtt volt cserélve utoljára; nagyjából 3, de legfeljebb 5 év az az idő, amit rendben kibír a vezérlés, és körülbelül 60-120 ezer kilométert.

Utóbbi attól is függ, hogy milyen típusú autóról van szó.

Továbbá érdemes megnézetni az autót e tekintetben akkor is, ha használtan vásároltad, de akkor is feltétlenül ellenőrizni kell a vezérlést, ha például elkezd „csörögni” a motor.

Vezérlés csere

Vezérlés csere – szíj soros motor Normaidős, Autodata alapján
Vezérlés csere – 2. kategória, „V” motor Normaidős, Autodata alapján
Vezérlés csere – láncos soros motor Normaidős, Autodata alapján
Vezérlés csere – láncos „V” motor Normaidős, Autodata alapján

Foglalj időpontot autószervizünkbe!

Foglalj időpontot autószervizünkbe!

Ha nem vagy benne biztos, hogy mikor történt utoljára vezérlés csere az autódban, hozd el autódat márkafüggetlen szervizünkbe, és bízd ránk a dolgot!

További hasznos cikkek vezérléscsere témakörben

A rettegett vezérműszíj-szakadás: ez tényleg súlyos probléma

A rettegett vezérműszíj-szakadás: ez tényleg súlyos probléma

Sok helyről hallani, hogy a vezérműszíj szakadása óriási károkat tud okozni. Te tudod, hogy miért? És azzal képben vagy, hogy lehet elkerülni? Cikkünkben eláruljuk!

Ezért szakad el az elöregedett vezérműszíj

Ezért szakad el az elöregedett vezérműszíj

Számos cikk született már a vezérlés cseréjéről, de egy fontos infó gyakran kimarad: miért ennyire fontos? Mitől szakadna el a szíj? Cikkünkben ezt tárgyaljuk ki részletesen.

Mennyit bír egy vezérműszíj?

Mennyit bír egy vezérműszíj?

Te tudod, milyen gyakran kell vezérlést cserélni az autódban? Ha nem, akkor feltétlen olvasd el cikkünket, ugyanis rosszul jársz, ha ezt a műveletet elmulasztod!

A szíjas vezérlés karbantartásának alapjai

A szíjas vezérlés karbantartásának alapjai

Egy elszakadó vezérműszíj maga a pokol, de szerencsére ez megelőzhető. Cikkünkben részletesen bemutatjuk, mit érdemes tudnod a vezérlésről és annak karbantartásáról.

Vezérléscserénél csak a vezérműszíjat cseréjük?

Vezérléscserénél csak a vezérműszíjat cseréjük?

A vezérléscsere egy rendkívül komplex művelet, melyre időnként minden autónál sor kerül. Ilyenkor csak a szíjat vagy más alkatrészeket is szokás cserélni? Cikkünkből kiderül!

Vezérlés az autóban: mire való?

Vezérlés az autóban: mire való?

A vezérlés cseréjére nem gondolunk a mindennapokban, de néha muszáj beszélni róla. Te tudod, mi a feladata? Tisztában vagy vele, mikor kell cserélni? Ha nem, akkor ez a cikk Neked szól!

Vezérműszíj vagy vezérműlánc? Melyik a jobb?

Vezérműszíj vagy vezérműlánc? Melyik a jobb?

Mit gondolsz, a vezérműszíj vagy a -lánc a jobb megoldás? Tudod, melyiknek mi az előnye? Cikkünkben részletesen áttárgyaljuk a vezérléssel kapcsolatos tudnivalókat.

Vezérműszíj, vezérműlánc? Itt az idő, hogy kitisztuljon a kép!

Vezérműszíj, vezérműlánc? Itt az idő, hogy kitisztuljon a kép!

A vezérműszíj és vezérműlánc fogalma sokszor keveredik, ám most végre kitisztulhat a kép! Cikkünkben összegyűjtöttük az alaptudnivalókat és karbantartási teendőket.

Segítség, baj van a vezérléssel!

Segítség, baj van a vezérléssel!

A vezérléssel kapcsolatos problémáknak nagyon súlyos következményei lehetnek, hogyha nem fordulunk időben szerelőhöz! Mutatjuk, hogyan ismerd fel!

Neked mikor esedékes a vezérléscsere?

Neked mikor esedékes a vezérléscsere?

A vezérléscsere egy nagyon fontos karbantartási művelet, melynek elhanyagolása balesetekhez és súlyos anyagi károkhoz vezethet. Olvasd el cikkünket, hogy garantáltan ne ess ebbe a hibába!

Elmondjuk, hogyan zajlik a vezérlés cseréje

Elmondjuk, hogyan zajlik a vezérlés cseréje

A vezérléscsere kötelező teendő, előbb vagy utóbb sort kell rá keríteni. Mire számíthatunk ilyenkor anyagiak és idő tekintetében? Hogyan zajlik a folyamat? Cikkünkben ezeket tárgyaljuk!

Mi történik, ha elszakad a vezérműszíj?

Mi történik, ha elszakad a vezérműszíj?

A vezérléscsere nem olyan dolog, melyet érdemes halogatni, hiszen egy elszakadó vezérműszíj nagyobb károkat okoz, mint gondolnád! Olvasd el Te is, mivel jár, ha nem figyelsz rá oda kellően!